مهارتهای مدیر فروش یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت و سودآوری یک بنگاه اقتصادی است. هر سازمانی برای فروش کالا یا خدماتش نیاز به فردی دارد که بتواند با کمترین هزینه بیشترین فروش و درآمد را داشته باشد. برای رسیدن به چنین هدفی کافی است فردی با مهارتهای مدیریت فروش در این سمت قرار بگیرد، آن وقت خواهید دید که چگونه با توانایی خود سودهای کلان نصیب تان میشود. اما این مهارتها چه هستند و چگونه میتوان آنها را به دست آورد. در ادامه به شرح مهارتها و نقشهایی میپردازیم که هر مدیر فروشی با داشتن آنها میتواند اهداف سازمانی و شخصی اش را برآورده سازد.
برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه فروش و مارکتینگ میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: مهارتهای لازم برای مدیر فروش
نقش مدیر فروش چیست؟
هر مدیر فروشی برای موفقیت باید وظایف و نقشهای خود را بشناسد. اینگونه بهتر میتواند با استفاده از اختیاراتش برای پیشبرد سازمان برنامه ریزی انجام دهد. مدیر فروش 5نقش اساسی دارد که هر کدام از آنها را در ادامه شرح داده ایم.
1- نقش استراتژیک
یک مدیر فروش با توجه به ورودیها و خروجیهای اصلی اش برای بلند مدت برنامه ریزی میکند. نادیده گرفتن این موارد برنامه فروش و خدمات رسانی را در بلند مدت با مشکل مواجه خواهد کرد. برای مثال مدیر فروش باید به زمانهای ازدیاد تقاضا، نیروهای لازم برای فروش، کنترل و اجرای بودجه فروش و… توجه داشته باشد.
2- مدیریت ارتباط
مدیر فروش باید بستری مناسب برای ایجاد ارتباطی دو طرفه با مشتری ایجاد بکند. به این معنا که تنها این مشتری نباشد که در زمان نیاز به بنگاه شما مراجعه نماید. بلکه مدیر فروش با بررسی و شناخت مشتری بتواند خدمات و کالاهای خود را به مشتری معرفی کند و به نوعی اجازه ندهد ارتباط شکل گرفته از دست برود. همچنین در برابر مشتریان ناراضی رفتاری مناسب در پیش بگیرد. مقاله نحوه برخورد با مشتریان ناراضیرا بخوانید.
3- عضوی از شرکت
مدیر فروش به عنوان عضوی کلیدی در شرکت باید به دنبال اهدافی مثل رضایت مشتری، زیاد کردن سهم بازار، هزینه فروش کمتر و… باشد. او با توجه به این اهداف میتواند موجب ترقی و سودآوری شرکت شود. مدیر فروش میداند هر چه طول عمر مشتری بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب او خواهد شد. برای اطلاع از روشهای بالا بردن ارزش طول عمر مشتریکلیک کنید.
4- رهبری تیم و مدیریت کانالها
مدیر فروش با استفاده از ابزارها و نیروهایی که در اختیار دارد، کار را پیش میبرد. کانالهای او به صورت حضوری و مجازی هستند و نیروهای تحت نظر او نیز طبق برنامه او پیش میروند. پس باید توانایی هدایت تمامیاین نیروها را داشته باشد. مدیر فروش با ویژگی رهبری خود به نیروها انگیزه داده و از توانایی آنها به بهترین نحو استفاده میکند.
5- نظارت و کنترل
یکی از وظایف اصلی مدیر فروش نظارت بر کارها و بررسی وضعیت شرکت است. این که آیا امور طبق برنامه پیش میرود؟ چه تغییراتی برای بهبود کار باید انجام شود؟ آیا عملکرد نیروها مناسب است؟ چه عاملی مانع از پیشرفت میشود؟ نیازهای بازار چیست؟ قوانین کار رعایت میشود؟ مدیر فروش با در نظر گرفتن تمامیاین موارد میتواند سود را بیشتر کرده و اجازه ندهد رقبا او را از میدان به در کنند.
مهارتهای لازم برای مدیر فروش
با توجه به وظایف و نقشهایی که برای مدیر فروش تعریف شد، پس باید برای قرار گیری در این جایگاه مهارتهای ویژهای داشت. علاوه بر مهارتهای شغلی لازمه پیشرفت در این سمت چند ویژگی است که در ادامه آنها را شرح میدهیم. برای اطلاع از مهارتهای شغلیلازم جهت ورود به کار کلیک کنید.
اولین مهارت مدیر فروش | مهارتهای شخصی
مدیر فروش باید دارای برخی ویژگیهای شخصیتی باشد. توانایی برقراری ارتباط، روحیه رهبری و انگیزه دادن، هماهنگی موثر و حفظ انرژی تیم و… از جمله خصوصیاتی است که شما را مناسب برای این جایگاه معرفی میکند. اگر میخواهید در چنین سمتی کار کنید، باید بتوانید صمیمیت و نیازها اعضا و مشتریان را بشناسید و متناسب با آنها عمل نمایید.
دومین مهارت مدیر فروش | مهارتهای مدیریتی
مهارتهای مدیریتی شامل توانایی فرد در تصمیم گیری، برنامه ریزی، سازماندهی امور کارکنان، کنترل، حفظ آرامش و انگیزه در کار میشود. یکی دیگر از ویژگیهای مهم مدیریتی توانایی تاثیرگذاری شما بر دیگر اعضا است؛ شوخ طبعی، حمایت گری، مرجع و داشتن دانش و… از جمله ویژگیهای یک مدیر تاثیرگذار هستند.
سومین مهارت مدیر فروش | مهارتهای فنی
شناخت اصول مذاکره، آگاهی به مبانی فروش و قوانین بازار، اطلاع از ویژگیهای کالا یا خدمات و… از دیگر مباحثی است که مدیر فروش باید نسبت به آنها تسلط داشته باشد. مدیر فروش با دانش و تجربه اش مشخص میکند که در چه ناحیهای و به چه اندازه و به چه روشی فروش انجام شود. پس باید فردی در این جایگاه قرار بگیرد که از آموزهها و تجربه کافی بهره مند باشد. دیجیتال مارکتینگیکی از مهارتهایی است که او باید به آن اشراف داشته باشد.
چهارمین مهارت | مهارتهای تحلیلی
با استفاده از مهارت تحلیلی مدیر فروش وضعیت بازار، خواستههای بازار، پتانسیل فروش، نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها و… را شناسایی میکند. مدیر فروش با نتیجه گیری که از تحلیلها میکند باید برای گامهای بعدی تصمیم گیری نماید. روشهایی که برای بازاریابی برمیگزیند یکی از این تصمیمات است، بازاریابی تلفنی یکی از این روشهاست که نیاز به تحلیل و بررسی دارد. برای اطلاع از مزایا و معایب بازاریابی تلفنیکلیک کنید.
مهارت پنجم لازم برای مدیر فروش | مهارتهای مفهومی
یکی دیگر از مهارتهای لازم مدیر فروش درک او از مفاهیم و نقشهاست. او باید ساختار سازمانی، استراتژی کلی سازمان، نقشهای همکاران، نظریههای سازمانی، مسئولیتهای اجتماعی و غیره را بشناسد.
کاردوک برای بهبود مهارتهای لازم مدیر فروش چه میتواند انجام دهد؟
یکی از خدماتی که مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک انجام میدهد، آموزش و ارائه خدمات مشاوره جهت بهبود مهارتهای مدیریت فروش است. شما میتوانید با برقراری ارتباط با مشاوران کاردوک از کسب و کار خود را توسعه داده و با استفاده از طرحهای فروش و مشاوره فروش افراد با تجربه و آگاه به نیازها و رفتار مشتریان استراتژی فروش خود را طرح ریزی کنید. برای ارتباط با مشاوران کاردوکبا شمارههای درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.
برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه فروش و مارکتینگ میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: مهارتهای لازم برای مدیر فروش